پولیپ بینی

به توده ی خاکستری یا بی رنگی که معمولا از مخاط سینوس ها و گاهی از خود بینی منشا می گیرد ، پولیپ بینی  می گویند.

پولیپ بینی

علل پولیپ بینی

برای به وجود آمدن پولیپ  بینی علل مشخصی وجود ندارد اما می توان گفت التهابات و عفونت های مزمن داخل بینی از عوامل اصلی پیدایش پوليپ بيني هستند.

به طور معمول پوليپ بيني به علت آلرژی بینی به وجود می آید که امکان دارد با حساسیت هایی همچون آسم و یا حساسیت های پوستی همراه باشد.

به دلیل حساسیت ، مخاط بینی متورم می شود و به حالت یک نسج اضافی در می آید که داخل بینی و سینوس ها را پر می کند و به مرور نیز میزان آن افزایش پیدا می کند.

در صورتی که آلرژی بینی به موقع درمان شود از ایجاد این عارضه جلوگیری می شود و یا پیدایش آن به تعویق می افتد.

راه های تشخیص پوليپ بيني

با معاینه بالینی ، پوليپ بيني به راحتی قابل تشخیص می باشد .در موارد زیادی بیماران مراجعه نموده و اظهار ی کنند که دچار پوليپ بيني شده اند در صورتی که با معاینه بینی آن ها مشخص می شود اثری از پوليپ بيني وجود ندارد و تنها شاخک های تحتانی بینی دچار تورم شده  و به درجاتی ، موجب ایجاد انسداد تنفسی در آن ها شده است.

درمان پوليپ بيني

در صورتی که اندازه پولیپ به حدی برسد که موجب انسداد بینی شود برای برداشتن آن به عمل جراحی نیاز است. از آن جایی که به طور معمول منشا پولیپ از داخل سینوس ها می باشد اگر که فقط پوليپ بيني خارج شود احتمال عود آن بیشتر از زمانی است که علاوه بر خارج کردن پولیپ ، با آندوسکوپ داخل سینوس ها نیز از وجود پولیپ تخلیه می شوند.

به طور کلی بعد از عمل جراحی احتمال عود پولیپ وجود دارد اما درمان ضد آلرژی برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ و یا کاستن از سرعت رشد آن تاثیر گذار است.

عمل جراحی پوليپ ، هم با استفاده از نیمه بی هوشی و هم تحت بی هوشی کامل قابل انجام می باشد. مدت زمان عمل حدودا 20 دقیقه می باشد و بیمار در همان روز عمل ترخیص می شود.

تا 10 روز بعد از عمل جراحی باید آنتی بیوتیک مصرف نمود و برای به تعویق انداختن عود پولیپ نیز استفاده از دارو های ضد آلرژی ضروری می باشد.