جراحی بینی

تغییر صدا پس از جراحی بینی

اشخاصی که تصمیم به انجام جراحی بینی دارند به احتمال زیاد این سوال برای آنها پیش آمده که آیا بعد از جراحی بینی امکان دارد صدای آنها تغییر کند یا خیر؟

این نگرانی در افرادی که شغل آنها مرتبط با صدایشان میباشد بیشتراست. یک پژوهش پزشکی علمی در مجله جراحی پلاستیک مطلبی را منتشر کرده است که بیماران باید از خطر احتمالی که جراحی پلاستیک ممکن است بر روی صدای آنها تاثیر بگذارد اطلاعات کافی را بدست بیاورند در ادامه به موضوع ” تغییر صدا پس از جراحی بینی ” میپردازیم.

تغییر صدا پس از جراحی بینی

آزمایش انجام شده جهت تغییر صدا پس از جراحی بینی

جهت این موضوع بررسی هایی انجام شد که درباره کیفیت و تغییر صدا اطلاعاتی بدست آمد.

این آزمایش بر روی 27 بیمار که عمل جراحی بینی را انجام داده اند انجام شد در بین این 27 بیمار ، 22 نفر به صورت حرفه ای از صدای خود استفاده میکردند و شغل آنها مرتبط با صدایشان بود. یک برگه پرسشنامه به هر بیمار داده شده بود که بعد از انجام جراحی بینی این پرسشنامه ها را با توجه مشکلاتی که برای صدایشان پیش آمده است را به ترتیب در آن درج کنند.

در طول این آزمایش صدای این بیماران قبل و بعد از عمل جراحی بینی ضبط و ثبت شد، این صداهای ضبط شده توسط شنوندگان حرفه ای و آموزش دیده مورد بررسی قرار گرفت و این شنوندگان از صدای ضبط شده هر فرد هیچ گونه آگاهی نداشتند.

در نهایت این پرسشنامه ها تکمیل و مورد ارزیابی قرار گرفت ، نتیجه بدین شکل بود که بعد از جراحی بینی ، کیفیت بخش کوچکی از صدای فرد نیز تغییر کرده بود اما این تغییر خیلی کوچک و ناچیز بوده به طوری که هیچ تاثیری در فعالیت های روزمره فرد نخواهد گذاشت.

این تحقیقات همچنان نشان داده که اولین و دومین فرکانس نجوای تو دماغی جهت واج های “م” ، “و” ، “ن” بالا خواهد رفت و این در صورتی میباشد که دامنه این نجواها به شکل قابل توجه ای بعد از جراحی بینی کاهش پیدا خواهد کرد. پیرو این الگو ، در واج “آ” که ما بین دو صامت تو دماغی ایجاد میشود هم دیده خواهد شد همانند کلمه: “من” .

نتیجه گیری تغییر صدا پس از عمل بینی :

توسط عمل جراحی زیبایی بینی ، سوراخ بینی باریک شده و در نتیجه مشخصات صدا نیز تغییر خواهد کرد ، البته همانطور که گفته شد این تغییرات زیاد نبوده و مشکل خاصی به وجود نخواهد آورد.

اما این نکته برای افرادی که صدا برایشان بسیار مهم بوده و شغل آنها مرتبط با کیفیت صدایشان میباشد بسیار حائذ اهمیت است.

برای این افراد توصیه میشود قبل از انجام جراحی بینی با پزشک جراح خود مشورت کنند و مشاوره های کافی درباره این موضوع را دریافت نمایند.