جراحی بینی

علل افتادگی پلک

با افزایش سن تغییراتی در ظاهر افراد نمایان می شود که فرد را آزرده خواهد کرد به خصوص اگر این تغییرات در ناحیه صورت رخ بدهد، در این صورت هنگامی که با افراد صحبت می کنیم ، چشم ها کانون توجه ما خواهند بود و هیچ کدام از ما نمی خواهیم به خاطر افتادگی پلک ها این مرکز توجه را از دست بدهیم، در این مقاله به موضوع علل افتادگی پلک خواهیم پرداخت.

علل افتادگی پلک

انواع علل افتادگی پلک

افتادگی پلک دلایل متفاوتی دارد که یکی از آنها مادرزادی است، این بدین معنا است که افتادگی پلک در زمان تولد به علت تکامل نیافتن ماهیچه‌های بالا‌برنده ‌پلک ، بعضی از بیماری‌ های خاص، فلج عصب پلک یا به دلیل سایر بیماری‌‌های مادرزادی به صورت یک یا دو طرف ظاهر خواهد شد.

هنگامی که کودک به دنیا می‌آید به دلیل این ناهنجاری در سر و صورت، عصب صورت یا پلک فلج می‌شود، البته این فلج عصبی پس از مدتی در بعضی‌ها به حالت عادی برمی‌گردد، ولی در بعضی‌های دیگر به صورت دائم باقی می‌ماند.

افتادگی پلک مادرزادی :

مشکلات پلکی مادرزادی به چند نوع تقسیم میشود ، اما به شکل کلی در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند :

الف: در این نوع قسمتی از پلک تشکیل نمی‌شود ؛ در این شرایط عمل جراحی راحت و موفقیت‌‌آمیزتر خواهد بود.

ب: پلک به طور کامل تشکیل نمی‌شود؛ در این شرایط به طور معمول خود چشم نیز دچار ضایعه‌ای است ولی با وجود این، خوشبختانه قابل ترمیم است.

مشکلات ناشی از افتادگی پلک در کودکان

افتادگی پلک به دو دلیل می‌تواند باعث تنبلی چشم شود:

الف) انسداد مسیر بینایی چشم

ب) ایجاد تاری دید

افتادگی پلک در بزرگسالی

شایع‌‌ترین علت افتادگی پلک در بزرگسالان، کشیدگی یا جدا شدن ماهیچه بالابرنده پلک میباشد. این مشکل امکان دارد بر اثر افزایش سن، پس از جراحی آب‌مروارید یا سایر جراحی‌‌های چشمی و ضربه شدید به چشم بروز پیدا کند. افتادگی پلک بر اثر افزایش سن و کهولت بسیار شایع خواهد بود.

یکی از دلایل رایج دلایل افتادگی پلک ، حوادث و تصادف‌هاست که بر اثر آنها عصب‌های پلک ، که مسئول حرکت پلک هستند ، فلج و موجب افتادگی پلک می‌ گردد.

افتادگی پلک ناشی از تصادف‌های شدید

یکی از دلایل رایج افتادگی پلک، حوادث و تصادف‌هاست که بر اثر آنها عصب‌های پلک که مسئول حرکت پلک هستند  ، فلج و موجب افتادگی پلک میشود. مشکل بزرگی که ممکن است افراد گاهی پس از تصادف و سوانح با آن مواجه شوند این است که به دلیل شرایط اورژانسی ایجاد شده، ممکن است ترمیم پارگی پلک و عضلات صورت بدرستی انجام نشود که همین مساله نیز باعث افتادگی پلک می‌شود.

افتادگی پلک ناشی از سوختگی‌ها

سوختگی‌‌ها نیز برای سلامت چشم مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ در بعضی انواع سوختگی‌‌ها خود چشم و قرنیه آسیب می‌‌بیند و در موارد دیگر چشم‌ها سالم بوده ولی به پلک‌‌ها آسیب می‌رسد. در مواردی که پلک‌‌ها آسیب می‌بینند، اگر فرد بموقع برای ترمیم پلک اقدام نکند، مشکلاتی جدی‌‌تر برای چشم‌ها ایجاد می‌شود؛ برای مثال ممکن است پلک آسیب ‌دیده بسته نشود. بنابراین سوختگی یا هر بیماری دیگری مانند بعضی از فلج‌‌های صورت ـ که بر اثر آنها پلک بسته نمی‌‌شود ، نیاز به پیگیری جدی دارند.

راه‌های درمان افتادگی پلک

در بیشتر موارد دلایل افتادگی پلک در کودکان با جراحی درمان می‌شود و اگر با تنبلی چشم نیز همراه باشد، ممکن است درمان با قرار دادن پوشش روی چشم سالم، استفاده از عینک یا قطره چشمی نیز صورت گیرد. در اوایل دوران زندگی معمولا ضرورتی برای انجام جراحی برای موارد خفیف تا متوسط افتادگی وجود ندارد.