ورم بعد از جراحی بینی

عمل جراحی بینی می تواند نتایج چشمگیری داشته باشد اما بعد از جراحی زیبایی بینی امکان گرفتن نتیجه فوری وجود ندارد زیرا عمل پیچیده و نسبتا تهاجمی می باشد و دوهفته برای بهبودی اولیه نیاز است.

در طول این مدت بینی دارای تورم و کبودی می باشد، در ادامه موضوع ” ورم بعد از جراحی بینی ” را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ورم بعد از جراحی بینی

علت ورم بعد از جراحی بینی چیست؟

درست بعد از اتمام عمل،  ورم بینی شروع می شود، آسیب وارد شده به بافت ها موجب ایجاد تورم اولیه می شود، بروز تورم ثانویه نیز بر اثر تجمع مایع می باشد که چندین ماه ادامه می یابد، بیشتر تورمی که پس از دوره ی بهبود اولیه باقی می ماند به دلیل تجمع مایع و تورم پوست می باشد.

روند تورم

ورم به مرور زمان از بین خواهد رفت ولی در روزهای اول بعد عمل در شدید ترین حد می باشد که طبیعی است و حتی ظاهر بینی در روز های اول بعد از جراحی از قبل انجام جراحی بدتر می اشدکه جای نگرانی نمی باشد و موقتی است. در طول این مدت قسمت عمل شده قرمز و متورم است و نسبت به لمس حساس می باشد وامکان دارد زمانی که آن را لمس می کنید گرم باشد.

کبودی تا دوهفته نمایان است و از آن به بعد به رنگ زرد در می آید و کم کم به طور کلی از بین می رود. در زمان بهبود اولیه باید به بروز نشانه هایی چون تب ، چرک کردن و یا درد شدید توجه داشته باشید. ورم نوک بینی آخر از بقیه ی نقاط از بین می رود و ممکن است تا 18 ماه دوام داشته باشد. ورمی که بیشتر از 4 ماه باقی باشد خیلی ناچیز است و ورم در افراد دارای پوست چرب بیشتر نمایان می باشد.

روش هایی برای کاهش تورم:

• سرتان را بالا نگه دارید : نگه داشتن بالای سر موجب بهبود گردش خون در ناحیه ی صورت می شود که موجب کاهش تورم در کنار بینی و چشم ها می گردد.
  • کمپرس سرد: استفاده از کمپرس سرد یکی از ساده ترین روش ها به منظور کم شدن و جلوگیری از تورم و به علاوه کم شدن احساس درد می باشد که در خانه قابل انجام است.
  • اجتناب از استحمام با آب داغ: خیلی ها برای بهبود یافتن زودتر زخم ها با آب داغ حمام می کنند اما ما این کار را توصیه نمی کنیم زیرا موجب تشدید تورم خواهد شد.
  • کم کردن مصرف سدیم: استفاده ی زیاد از سدیم در این دوره توصیه نمی شود زیرا زمانی که دچار التهاب می باشید سدیم موجب بروز عوامل بسیاری می شود.
  • افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند تا زمانی که زخم های جراحی شروع به خوب شدن کند باید از اسپلینت استفاده کنند که کمک کننده برای کاهش ورم نیز می باشد.
  • محدود کردن حرکت و فعالیت ها: بعد از جراحی بینی باید از فعالیت هایی که موجب هجوم به نواحی مختلف صورت می شود اجتناب شود.