جراحی بینی

درمان شکستگی بینی

 

چندان مایه تعجب نیست بینی که عضو بیرون زده از بخش مرکزی صورت است بسیار بیشتر از دیگر استخوان های سر می شکند. شکستگی بینی تغییر زیادی در سیمای فرد ایجاد می کند و تنفس از طریق بینی را مشکل می سازد. از همین رو درمان شکستگی بینی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اما آیا می دانید زمان طلایی برای درمان این مشکل چه زمانی است؟ یا چگونه این مشکل درمان می شود؟ اگر پاسخ این سوال ها را نمی دانید توصیه می کنیم این مقاله از سایت دکتر جواد پورجبار بهترین جراح بینی تهران را مطالعه فرمایید تا با پروسه جا اندازی و جراحی بینی آن آشنا شوید.

 

درمان شکستگی بینی

 

مشکلاتی بر اثر شکسته شدن بینی به وجود می آید!!

  • انحراف تیغه بینی :

شکستگ شدن بینی می تواند منجربه انحراف تیغه بینی شود که موجب تنگ شدن مجرای عبور هوا در آن ناحیه نیز می شود، برای درمان شکستگی این گونه بینی ها انجام عمل جراحی ضروری است.

  • شکستگی غضروف :

اگر شکستگی بینی بر اثر ضربه های شدید مانند تصاف خودرو اتفاق بیفتد احتمال شکستگی غضروف نیز وجود دارد، اگر آسیب به حدی باشد که نیاز به جراحی باشد، طی عمل جراحی تمام مشکلات غضروف و استخوان بر طرف خواهد شد.

تشخیص شکستگی بینی لازمه درمان شکستگی بینی

ابتدا پزشک پرسش هایی را مطرح نموده و بینی و صورت را معاینه می کند .فرد باید نحوه ی شکسته شدن بینی ، وضعیت سلامت عمومی  و شکل و فرم بینی  قبل از وارد شدن ضربه را شرح دهد. پزشک علاوه بر بینی نواحی اطراف آن را نیز معاینه می کند و کبودی و تورم و زخم های ایجاد شده را مدنظر خواهد داشت. علاوه بر آن ممکن است پزشک برای تشخیص بهتر رادیوگرافی و یا سی تی اسکن تجویز کند.

راه درمان شکستگی بینی

در صورتی که بینی شکسته شده باشد ولی جابجا نشده باشد به جز استراحت و مراقبت از بینی نیازی به درمان دیگری وجود ندارد ولی اگر بینی به حدی آسیب داده باشد که علاوه بر شکستگی جابجا نیز شده باشد چند گزینه درمانی وجود دارد. در برخی موارد پزشک در مطب و با استفاده از دارو های بی حسی ، می تواند استخوان های شکسته را در سر جای خود برگرداند و با استفاده از یک قالب گچی استخوان ها را در موقعیت های درست نگه دارد که باید دو هفته بر روی بینی قرار گیرد. اگر بیشتراز  دو هفته از شکستگی بینی گذشته باشد باید مدتی صبر کنید تا بتوان به منظور صاف کردن بینی عمل جراحی بینی انجام داد که ممکن است حتی دو تا سه ماه طول بکشد.

دوره ریکاوری جراحی شکستگی بینی

وقتی بینی شکسته ای که نیاز به جراحی داشته تحت عمل قرار می گیرد ، بینی گچ گرفته می شود و شما در حالیکه بینی تان گچ گرفته شده ، مرکز درمان را به مقصد منزل ترک می کنید. این گچ تا یک هفته روی بینی تان می ماند و بعد از سپری شدن این مدت ، به مطب پزشک مراجعه می کنید تا او گچ را از روی بینی تان بردارد. در طول دوره ریکاوری به شما توصیه می شود تا از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین یا ورزش هایی که احتمال آسیب دیدن بینی در آنها وجود دارد ، خودداری کنید. سر را بالا نگه دارید تا فشار زیادی به بینی وارد نشود.
استراحت کردن و فرصت دادن به بدن برای بهبود پیدا کردن یکی از الزامات دوره ریکاوری است. پس بهتر است حداقل به مدت یک هفته از محل کار یا تحصیل خود مرخصی بگیرید و استراحت کنید.

آیا می توان با لیزر ، جراحی بینی شکسته را انجام داد؟

هیچ شکی وجود ندارد که تکنولوژی لیزر در حوزه های مختلف ، تفاوت های چشمگیری را خلق کرده و کاربردهای زیادی داشته است. حتی در حوزه پزشکی نیز شاهد این هستیم که این فناوری حرف های زیادی برای زدن دارد. اما در حوزه جراحی بینی ، تکنولوژی لیزر ، عملاً هیچگونه کاربردی ندارد بنابراین نمی توان جراحی بینی شکسته را با استفاده از تکنولوژی لیزر انجام داد.

بعد از جراحی بینی شکسته چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از تکمیل پروسیجر جراحی ، پزشک دستورالعمل هایی را در اختیار بیمار قرار می دهد که اجرای صحیح و دقیق آنها ضامن سپری شدن دوره بهبود با ضریب موفقیت بالا است. البته این دستورالعمل های مراقبتی شکل سفارشی داشته و متناسب با شرایط هر بیمار توصیه می شود ولی به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حتماً مدتی را به استراحت کردن و فاصله گرفتن از فعالیت های فیزیکی سنگین اختصاص دهید.
  • روی بینی و نواحی اطراف آن کمپرس یخ قرار دهید. این کار به کاهش ورم کمک می کند.
  • در زمان استراحت و خوابیدن ، با قرار دادن دو بالش در زیر سر ، در حالت لم داده بخوابید تا فشاری به بینی وارد نشود.
  • رژیم غذایی غنی از مواد مغذی را دنبال کنید.

سوالات متداول در رابطه با جراحی بینی شکسته

در ادامه این مقاله قصد داریم به برخی از سوالات پر تکرار و مهم در رابطه با درمان شکستگی بینی و جراحی آن شده پاسخ دهیم:

  • ایا جراحی بینی شکسته دردناک است؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم درد در عمل های جراحی به خصوص بینی های شکسته شده به طور قطع زیاد است اما در این نوع جراحی میزان درد به درجه آسیب وارد شده به بینی و آستانه تحمل فرد بستگی دارد. به طور حتم شکستگی استخوان در برابر شکسته شدن غضروف درد بیشتری را دارد و از طرفی جا اندازه آن سخت می باشد. البته لازم به ذکر است که در حین جراحی به دلیل استفاده از دارو های بی حسی و بیهوشی فرد هیچ دردی را احساس نخواهد کرد و در واقع بعد از پایان یافتن آثار بیحسی درد آغاز می شود.

  • آیا تمامی شکستگی های بینی نیاز به جراحی دارند؟

خیر تمامی موارد شکسته شدن دماغ نیازمند انجام درمان شکستگی بینی با جراحی نیستند. اگر میزان شکستگی ملایم و کم باشد گاها تنها گچ گرفتن آن برای درمان کفایت خواهد کرد. در صورتی که شدت آسیب به وجود آمده متوسط بوده و اطراف بینی کبود و دچار ورم شده باشد و هیچ مشکل جدی رخ نداده باشد پزشک توصیه می کند فرد مدتی را در منزل استراحت کند تا ورم و کبودی از بین برود و سپس برای انجام جراحی اقدام نمایید. در غیر این صورت لازم است جراحی بینی شکسته سریعا انجام شود.

  • اگر افراد برای درمان شکستگی بینی اقدام نکنند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در صورتی که آسیب وارده موجب جا به جا شدن استخوان ، تیغه میانی بینی یا غضروف آن شود و این آسیب بدون پیگیری و درمان رها شود یا درمان آن پشت گوش انداخته شود موجب به وجود آمدن بدشکلی دائمی در بینی خواهد شد.