جراحی بینی

کبودی ناشی از عمل جراحی بینی

پس از انجام عمل جراحی بینی ، معمولاً دور چشم ، کبودی ناشی از جراحی بینی مشاهده می گردد ، که این امر طبیعی است و نباید باعث نگرانی شود، زیرا نهایتاً پس از گذشت یک هفته به طور کامل از بین می رود.

کبودی ناشی از عمل جراحی بینی به اشکال مختلفی از کبودی جزیی به رنگ زرد تا کبودی شدید به رنگ بنفش مشاهده می گردد.

کبودی ناشی از عمل جراحی بینی

کبودی اطراف چشم ناشی از عمل جراحی بینی ، گاهی باعث تردید و ترس برای انجام جراحی بینی می شود، در واقع این کبودی و گاهاً سیاهی دور چشم بعد از جراحی بینی یک امر طبیعی است و بعد از چند روز سریعاً رفع می شود و جای نگرانی نیست.

علل کبودی ناشی از عمل جراحی بینی :

علت بروز کبودی ، نشت خون از مویرگ به بافت زیری پوست است. با توجه به دستکاری صورت گرفته روی استخوان بینی و نوع تکنیک شکستن استخوان و همین طور سیستم انعقادخون فرد ، مقدار کبودی در افراد متفاوت است.

برای کاهش کبودی چه می توان کرد ؟

48 ساعت پس از جراحی کمپرس سرد الزامی است. زیرا سرما منجر به  تنگ نگه داشته شدن رگها می گردد و در نتیجه ورم و کبودی کاهش می یابد. کمپرس سرد ، ژل آماده ( آیس پک ) که در فریزر نگهداری می شود، یا یخ خرد شده در بسته ای نایلونی ، است. اگر با کمپرس سرد ، دچا سردرد شدید از انجامش اجتناب نمایید.

پس از عمل جراحی حد اقل برای سه روز تا هفت روز بعد ، سرتان باید 45 تا 60 درجه بالا تر از بدن قرار بگیرد . در زمان استراحت حتماً از دو بالش استفاده کنید و بدنتان به حالت نیمه نشسته باشد.

عدم مصرف تمامی مسکن ها وآسپرین به غیر از استامینوفن ،اجتناب از مصرف الکل ، دخانیات ، سیر خام ، زنجبیل و  برخی از دارو های گیاهی که باعث رقیق شدن خون می گردد . زیرا با رقیق شدن خون ، امکان خونریزی و در نتیجه کبودی وجود دارد.

از پیشنهادات اشخاص غیر متخصص اجتناب کنید.

لازم به تذکر است اگر کبودی زیاد باشد ، دارو و پماد های نوینیی با آنزیم آناناس به بازار آمده ، که در صورت لزوم جراح برایتان تجویز می کند.

تا 7 روز پس از جراحی رژیم غذایی نرم را رعایت کنید . منظور از رژیم نرم این است که از مصرف خوراکی های سفت نظیر سیب ، هویج، بلال و … خود داری کنید.