جراحی بینی

جراحی انحراف بینی

بینی یک تیغه منعطف با ضخامتی در حدود یک تا دو میلی متر دارد ، که میان دو حفره ی آن قرار گرفته است و سوراخ های بینی را از هم جدا ساخته و مانند یک ستون در بینی عمل می کند.

در شرایط عادی این تیغه باید دقیقاً بین دو سوراخ بینی قرار گرفته باشد، ولی در تعداد زیادی از افراد ، با کمی انحراف همراه است ، این انحراف تیغه را در اصطلاح ، انحراف بینی می نامند و به عمل جراحی اطلاح تیغه میانی بینی ، جراحی انحراف بینی گفته می شود.

جراحی انحراف بینی

در چه صورت انحراف بینی در فرد اتفاق می افتد ؟

  1. عوامل ژنتیکی
  2. در اثر ضربه و صدمه به بینی

در صورتی که افراد دچار مشکل انحراف بینی باشند ، عوارضی را به دنبال دارد ، که تنها با عمل انحراف بینی ، برطرف خواهد شد ، این عوارض شامل :

  • بروز اختلالات تنفسی در اثر انسداد راه هوایی به دلیل وجود انحراف در تیغه میانی بینی
  • بروز سینوزیت مزمن ، که ناشی از اثر انحراف بینی بر روی دهانه ی سینوس می باشد و منجر به ابتلا به سرماخوردگی می شود.
  • سردرد و همچنین در برخی از موارد  ، ابتلا به میگرن

راه تشخیص انحراف بینی :

معمولاً با یک معاینه ساده به وسیله آندوسکوپ و معاینه سپتوم ، انحراف بینی تشخیص داده می شود . در برخی موارد ممکن است برای تشخیص نیاز به انجام سی تی اسکن باشد.

درمان انحراف بینی :

در صورتی که میزان انحراف تیغه میانی بینی ناچیز باشد ، اسپری مرطوب کننده ی بینی موثر خواهد بود ، اما اگر این انحراف بیش از حد باشد ، تنها راه درمان عمل انحراف بینی است.

لازم به ذکر است جراحی انحراف بینی ، یک عمل درمانی محسوب می گردد ، که بیمه های درمانی هزینه ی آن را تقبل خواهند کرد وبا عمل زیبایی بینی و رفع کجی آن متفاوت است ، چنانچه فرد مایل باشد تا این دو جراحی همزمان انجام شود ، لازم است  تا قبل از انجام عمل با جراح خود در میان بگذارد.